İzleyiciler

10 Eylül 2015 Perşembe

Tyrannosaurus Rex’i Çabuk Unuttunuz

               Spinosaurus diye bir dinozor girmişti hayatımıza Jurassic Park 3 ile birlikte. Filmde boks ringi gibi bir ortamda T-Rex ile karşı karşıya gelip, ilk iki filminin esas adamını yere sermişti pek zorlanmadan. Acaba gerçekte de öyle mi olur diye merak etmeden duramıyorum. 
                Tamam Spinosaurus gerçekten çok büyük bir hayvan. 17 metre civarına ulaşabildiği söyleniyor. Yine de ben Rex'in tahtını bu kadar rahat sallamasına şaşırdım. Hem Jurassic Park serisini sevenler, hem paleontoloji ile ilgili belgeseller ve tabi bu tarz sitelerdeki insanların yorumları hep Spinosaurun daha yırtıcı bir hayvan olduğu yönünde. 
                 Benim merak ettiklerim birkaç noktadan oluşuyor. Örneğin Spinosaurun sırtındaki çıkıntı ile ilgili farklı görüşler var, bir yelken olduğu yahut büyük kaslı bir yumru olduğu gibi… Böyle bir kısım her halükarda karada avına görünmeden yaklaşmasını çok zorlaştırmaz mı? 
(Genel görüş bu çıkıntının hayvanın vücut sıcaklığını ayarlamakta kullandığı bir yelken olduğu yönünde. Eğer öyleyse damarlarla doludur ve bir kavgada ısırılmasını istemezdim ben.) 
image
                  Ayrıca kafasına baktığımda bana hiçte büyük hayvanları ısırıp onlardan büyük parçalar koparmak için kullanılacakmış gibi gelmiyor. Timsahların çenelerinden bile ince oranlarsak. Bu uzun ince çene, daha çok burnunu suya sokup gelip geçen balıkları balıkçıl kuşlar gibi yakalamak üzerine mükemmelleşmiş. Zaten burnunun ucundaki sensörlerin balıkların su içerisindeki hareketlerini saptamaya yönelik olduğu söyleniyor. 
                 Spinosaurus çenesinin ısırma kabiliyeti de önemli. Ölçülmüş müdür bilmiyorum. Sonuçta daha önceden hatırladığım kılıç dişli kaplanların ısırma kuvvetleri ölçüldüğünde günümüz aslanlarına bile ulaşamadan alt çene kemiklerinin kırıldığı saptanmıştı. Fakat bir T-Rex hali hazırda dev ağzıyla artı eksi 6 ton basınç uygulayabiliyor. Bunu aşabilen bir dev köpekbalığı Megalodon geliyor aklıma. Karada daha fazlasını yapabilen bir canlı bilmiyorum.
(Kılıç dişli kaplanların çok büyük bir ısırma kuvveti olduğuna inanılmasına rağmen testler aksini gösterdi. Üstelik ağzındaki uzun iki diş hayvanları geniş yerlerden ısırmasını çok zorlaştırıyordu. Spinosaurus'un ince ve uzun burnu da öyle bir zorluk çıkarıyor ve büyük ısırıklar almasını zorlaştırıyor olabilir) 
image

                  Kısaca altta görülen kafa ve çene bana karada yaşayan büyük hayvanları öldürmek için, onları ısırıp büyük parçalar koparmak için mükemmelleşmiş gibi gelmiyor.
image
                  T-Rex'e bakalım. İşte bence bu çene kesinlikle bir hayvanı ısırıp ondan büyük parçalar koparmak için.T-Rex'in kolları yok deniyor ama böyle devasa bir kafası ve korkunç ısırma kuvveti olan bir hayvan kollara neden ihtiyaç duysun ki? Bir konuda mükemmelleşen hayvanların başka özelliklerinin körelmesi normal bir şey sonuçta. 
image

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder